ترس از صحبت در جمع

ترس یکی از مکانیسم‌های طبیعی بدن برای بقاء است که می‌تواند محرک شما باشد. ترس از صحبت کردن در مقابل جمع که در اصطلاح پزشکی Glossophobia گفته می شود شایع ترین نوع ترس در میان مردم است. بیش از ۷۵ درصد مردم از این نوع ترس رنج می برند با این حال تقریبا تمامی مردم مجبورند که در طول شبانه روز در برابر افراد دیگر که تعدادشان ممکن است بین ۳ تا ۱۰۰ نفر باشد صحبت کنند. پس آگاهی از این مشکل و یافتن راهی برای مقابله با آن بسیار ضروری بنظر می رسد. در ادامه مقاله توضیحات کاملتری در خصوص ترس از صحبت کردن در برابر جمع یا Glossophobia ارائه شده است.

 

ترس از صحبت کردن در جمع

 

ترس از صحبت کردن در مقابل دیگران هم مانند دیگر ترس‌ها شما را محدود می‌کند و لذت به اشتراک‌گذاری عقاید و افکارتان با دیگران و تبادل نظر با آنها را از شما می‌گیرد. اگر نتوانید ترس و اضطراب خود را کنترل کنید، آن‌طور که شایسته شماست نخواهید توانست توانایی‌های خود را به دیگران بشناسانید و از فرصت های پیش‌روی خود بهره ببرید. ترس از صحبت کردن در مقابل دیگران، مجبورتان می‌کند سکوت کرده و نتوانید از حق خود دفاع نمایید. اگر این ترس بیش از اندازه و غیر قابل کنترل شود، به روابط شما با دیگران لطمه زده و زندگی تان را مختل خواهد کرد.

آمارها چه می گویند؟

با اینکه آمار و نتایج تحقیقاتی که در ادامه به آن استناد می‌شود، در اکثر منابع سخنرانی ذکر شده و همه منابع درخصوص ترس از صحبت در جمع به این نتایج اشاره کرده اند ولی برای اینکه خیالتان را آسوده کنم ترجیح دادم در این مقاله هم به آنها به‌طور مختصر اشاره نمایم. تحقیقات نشان داده که ۷۶ درصد از سخنوران بزرگ قبل از رفتن به جایگاه سخنرانی دچار ترس و هیجان هستند. بر اساس آمارهای جهانی ۱۹ درصد افراد ترس از صحبت در جمع در برابر دیگران را جزء بزرگترین ترس‌ها ذکر کردند و جالب است بدانید بسیاری از آنها این کار را حتی وحشتناک‌تر از مرگ تلقی کرده بودند. ترس از مرگ و ترس از عنکبوت و تاریکی در مکانهای بعدی قرار دارند. ۷۵ درصد مردم از اضطراب سخنرانی رنج می برند و این درصد در میان خانمها و آقایان تقریبا برابر است. بیش از ۵ درصد جمعیت بین ۱۸ تا ۵۴ سال جهان حداقل یکبار در طول زندگی خود با این ترس مواجه شده اند.

 

ترس از صحبت کردن در جمع

 

اکثر افراد هنگامی که قرار است کار مهمی  را در جمع و مقابل دید دیگران انجام دهند ممکن است مضطرب شوند. ورزشکاران قبل از بازی‌های بزرگ و مسابقات حساس، هنر پیشه‌ها قبل از شروع نمایش. حتی افراد مهم سیاسی هنگام سخنرانی‌های بزرگ کمی عصبی می‌شوند و ممکن است دچار استرس شوند و این یک حالت طبیعی است. این آمار و ارقام و تحقیقات فقط برای این بیان شد که بدانید تنها نیستید.

علائم ترس

قبل از اینکه به سراغ دلایل بوجود آمدن ترس و اضطراب برویم، بهتر است بدانید که ترس از صحبت در جمع و سخنرانی در افراد بصورت علائم متفاوتی ظاهر می‌شود با توجه به شخصیت هر فرد و درجه اهیمت موضوع، شدت آن می‌تواند کم یا زیاد باشد. خشکی دهان، تپش قلب، ناراحتی دستگاه گوارش، عرق‌کردن، لرزش صدا، سیاهی رفتن چشم، سرگیجه و فراموشی، قفل شدن زانو، سرد شدن دستان و کم آوردن نفس از جمله نشانه‌های اضطراب هستند که ممکن است یک یا چند مورد از آنها در شخص اتفاق بیفتد. اما این ترسها چرا بوجود می آیند و راهکارهای مقابله با آن چیست؟ در مقالات بعدی شما را با دلایل بوجود آمدن ترس در هنگام سخنرانی بیشتر آشنا خواهیم کرد.

منبع ‘ ویرگول

اگر علاقه مند به مطالعه بیشتر درخصوص فن بیان، ارائه مطلب، سخنرانی و مهارتهای ارتباطی هستید مقاله  ( آموزش فن بیان – قدرت کلمات ) از وبسایت نعیمه باقری به شما پیشنهاد می شود.

مقالاتمهارتهای ارتباطی

ترس از صحبت در جمعدرمان ترس از صحبت در جمعدلایل ترس از صحبت در جمعدلیل ترس از صحبت در جمععلت ترس از صحبت در جمع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *